کلایمر چیست

کلایمر جایگزین داربست در پروژه های ساختمانی و صنعتی است. با توجه به اینکه کلایمر برای نفربری طراحی شده است لذا استانداردهای بین المللی تدوین شده دارد که این استانداردها با ضریب ایمنی حداقل 3 تعریف شده است. همچنان که در معرفی کلایمر_پرتابل_برقی تشریح شده است، کلایمر دارای بخش های مختلف می باشد که برای هر کدام از موارد فوق به دلیل بحث ایمنی استانداردهای سختگیرانه تعریف شده است که از اهم آن می تواند به موارد زیر اشاره کرد.


سازه های مهار کننده پشت بام در ایمنی کلایمر و عملکرد آن بسیار مهم است. در استاندارد EN1808 به دلیل اهمیت موضوع حداقل ضریب ایمنی 3 برای این بخش تعریف شده است و فرمول محاسباتی خاصی دارد که در ادامه ارائه شده است

نتیجه گیری: همچنان که در جدول بالا مشخص شده است، طول بازو های سازه مهار کننده و تعداد وزنه ها و نحوه قرارگیری آنها از اهمیت بسیار بالایی در ایمنی و شریب اطمینان کلایمر برخوردار است.

نکته بسیار مهم: در روزهای اخیر متاسفانه شاهد آن هستیم که تعدادی از افراد غیر متخصص وارد بحث ساخت و یا فروش کلایمر شده اند و عمدتا به خاطر امکان رقابت و سودهای سطحی و گذار، خیلی از موارد مهم از جمله تعداد وزنه ها و طول بازوها و ساختار و… را تغییر و تقلیل میدهند تا هزینه ساخت را کاهش داده و قیمت پایین تر برای جذب مشتری  ارائه کنند  که می تواند حوادث ناگوار و جبران ناپذیری داشته باشد.


  • کلایمر برقی و  کابین

کابین یا سبد دستگاه، محل قرار گیری کاربران است که با استفاده از اتصالات موقت بر روی بخش های دیگر دستگاه متصل شده اند. رعایت الزامات استاندارد EN1808  در طراحی و ساخت آن از اهمیت بالای برخوردار است.  در ادامه فرمول محاسباتی ظرفیت کابین ارائه شده است

  • وینچ های کشنده:

وینچ های کشنده مهمترین بخش دستگاه کلایمر است و لذا کیفیت و رعایت الزامات استاندارد EN1808 در این بخش بسیار مهم است.  وینچ ها علاوه بر تامین نیروی لازم برای بالابری، سیستم های مختلف ایمنی را نیز بایستی دارا باشند.


موارد مهم در وینچ کشنده:
  • استفاده از ترمز پاراشوت در زیر دینام  و  محل قرار گیری وینچ و دینام. لازم به توضیح است که این ترمز در مواقعی که دستگاه به صورت دستیی برای حرکت به چایین خلاص می شود وارد عمل شده و از شتاب گرفتن دستگاه و افزایش سرعت آن به بیش از 9 متر بر دقیقه جلوگیری می کند. در نتیجه دستگاه با یک سرعت ثابت به پایین حرکت کرده که این امر برای ایمنی نفرات داخل کابین و همچنین عدم آسیب به سیم بکسل و وینچ و اتصالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • استفاده از ترمز مگنتی فابریک دینام کشنده
  • دنده های داخلی با آلیاژ استاندارد از جمله قطعه برنجی گیربکس

نکته مهم:  ترمز پاراشوت دینام که در بالا اهمیت آن تشریح شد، متاسفانه در تعدادی از دستگاه های غیر استاندارد استفاده نمی شود. این مهم در موقع حرکت دستگاه به صورت دستی، باعث سرعت گرفتن کابین به پایین شده و سرعت آن به بیش از 9 متر بر دقیقه می تواند برسد. که می تواند باعث آسیب جدی به سیم بکسل ها، سازه ها و… شود.

ترمز پاراشوت وینچ کلایمر
کلایمر  و ترمز پاراشوت وینچ

 
تابلو برق

موارد مهم در تابلو برق:

1- استفاده از قطعات و کنتاکتورهای استاندارد.

2- استفاده از ترانس 32 ولت برای عملکرد کلید و کنترلی تابلو برق.

3- استفاده از سیستم های ایمنی مانند OVER LOAD.

4- استفاده از سوکت های استاندارد برای کابل ورودی به تابلو برق و سوکت های نر و مادگی استاندارد برای خروچی تابلو برق.

تابلو برق استاندارد کلایمر کلایمر_پرتابل و تابلو برق آن[/caption]


سخن پایانی:

از شاخص های مهم در قیمت پایین کلایمر غیر استاندارد به موارد زیر اشاره می گردد:

1-  طول بازوهای و ساختار استاندارد سازه های کلایمر و تعداد وزنه های مورد نیاز

2- کیفیت وینچ های کشنده و مخصوصا عدم استفاده از ترمز پاراشوت دینام. ( همچنان که در بالا تاکید شد، عدم استفاده از ترمز پاراشوت می تواند عواقب سنگین ایمنی و خسارات مالی به دستگاه در پی داشته باشد)

3- عدم رعایت استاندارد در ساخت تابلو برق. ( از جمله آنها می توان به عدم استفاده از سوکت های استاندارد ورودی و خروجی برای تابلو برق و عدم استفاده از ترانس 32 ولت اشاره کرد)

4- پوشش و رنگ مورد استفاده


کارفرمایان و مشتریان عزیر خواهشمند است عنایت داشته باشید که کلایمر برای جابجایی نفر و انسان طراحی شده است.

لذا رعایت کلیه موارد که اهم آنها آورده شد در ایمنی نفرات و عملکرد دستگاه بسیار مهم است.

متاسفانه در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که افراد غیر متخصص وارد این صنف شده اند و  محصولات غیر استاندارد ساخت و عمدتا به دلیل کاهش هزینه های ساخت، خیلی از موارد ایمنی را که در بالا تاکید شد، نقض می نمایند. با توجه به اینکه قیمت پایین تری می توانند نسبت به کلایمرهای استاندارد ارائه نمایند، هر ازگاهی مورد توجه خریداران قرار می گیرد.  لذا خواهشمند است به موارد تاکید شده در موقع تهیه کلایمر توجه کافی داشته باشید که دلیل اصلی قیمت پایین کلایمرهای غیر استاندارد، عدم رعایت حداقل های الزامات و ایمنی می تواند باشد.


موارد مهم که در تفاوت قیمت فروش کلایمر تعیین کننده است

1- وینچ های کشنده کلایمر. برند وینچ های کشنده، اعتبار شرکت تولید کننده، تکنولوژی محصول  در قیمت و کارایی دستگاه بسیار تعیین کننده است. وینچ های کشنده تامین کننده نیروی بالابری دستگاه است و لذا کیفیت آنها و اصالت محصول در عملکرد کلایمر تاثیر اساسی دارد.

2- سازه های نگه دارنده کلایمر. موارد مهم در سازه ها که در قیمت آن تاثیر گذار است عبارتند از:

  • طول بازوی های نگه دارنده برای رعایت حداقل ضریب ایمنی 3 مورد تاکید استاندارد EN1808
  • تعداد وزنه های مورد استفاده ( جمعا یک تن برای لحاظ استانداردEN1808)
  • استفاده از مکانیزم ضد خیز در محل اتصال سیم بکسل ها به سازه پشت بام
  • استفاده از سیم بکسل تاوری با مکانیزم رگلاژی
  • رنگ کوره ای برای مقاومت در برابر رطوبت و شرایط محیط

3- تابلو برق کلایمر. موارد مهم در تابلو برق کلایمر عبارتند از :

  • استفاده از ترانس 32 ولت برای عملکرد کلید و کنترلی تابلو برق.
  • استفاده از سیستم های ایمنی تاکید EN1808
  • استفاده از سوکت های استاندارد برای کابل ورودی به تابلو برق و خروجی به وینچ های کشنده
  • درجه حفاظت بدنه و قطعات در برابر رطوبت
  • استفاده از کنترل پنل دستی برای راحتی کاربران
جدیدترین مقالات
کلایمر آلتای
طراحی انوع کلایمر ، کلایمر منوریل| بالابر| آسانسور کارگاهی
کلایمر | آلتای توسعه
آدرس ما:

تهران | فردوس شرق | انتهای خ ابراهیمی| پژوهشکده سوانح طبیعی | واحد11

شماره تماس ما:

021-66123616 09120883616

ایمیل ما:

altay.climber@gmail.com