کلایمر دست ساز و مخاطرات آن
کلایمر دست ساز و مخاطرات آن را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.
کلایمر که در اصطلاح بین المللی به آن داربست معلق گفته می شود، برای حمل نفر طراحی شده است. همانند بسیاری از تجهیزات کار در ارتفاع که از استانداردهای سختگیرانه برخوردار هستند، سیستم کلایمر نیز استانداردهای بین المللی سختگیرانه ای دارد.
برای مثال تجهیزات کار در ارتفاع مانند هارنس، کمربندهای ایمنی، طناب های ایمنی، آساپ لاک و…. به دلیل ارتباط آنها با جان انسانها بایستی پذروتکل های تعریف شده بین المللی را رعایت کنند. به همین منظور تولید این محصولات محدود است و برندهای معتبر می توانند این استانداردها را دریافت کنند. برای مثال شرکت های محدود مانند پتزل فرانسه و یا کایلاس چین توانسته اند این توانمندی را داشته باشند.
بلرای مثال هارنس پتزل از کیفیت بالایی برخوردار است و نفراتی که در ارتفاع کار می کنند با اطمینان از این وسیله و عملکرد آن استفاده می نماند. یا طناب های استاتیک و دینامیک کار در ارتفاع دارای ساختار خاص با ایمنی بسیار بالایی هستند.
رعایت پروتکل های سختگیرانه و استفاده از آلیاژهای خاص باعث شده است تا قیمت تمام شده این محصولات بالا باشد. با همه این موارد به دلیل بحث ایمنی و اینکه عملکرد صحیح این تجهیزات با جان انسان درگیر است، کاربران حرفه ای ترجیه بر ان دارند تا از تجهیزات برند و شناخته شده بین المللی استفاده کنند.
در بحث کلایمر نیز همین موارد دارای اهمیت بالایی است. کلایمر به دلیل آنکه جهت حمل انسان و نیروی کار استفاده می گردد، دارای استانداردهای سختگیرانه زیادی است. از مهمترین ان ها می توان به دستورالعمل های en1808 اشاره کرد.
شرکت های معتبر بین المللی تولید کلایمر ملزم هستند که این موارد را رعایت نماند تا بتوانند تاییدیه های لازم را کسب نمایند.
در ادامه نمونه فیلم از تست ترمز اضطراری کلایمر ارائه شده است.
تست عملکرد ترمز اضطراری کلایمر
همانطور که در فیلم نمایش داده می شود، ترمز اضطراری کلایمر توسط دستگاه های کالیبره با حساسیت بالایی کنترل می شود. میزان زوایه عملکرد، طول توقف، ظرفیت تحمل، ضربه وارده و… با حسایت بالایی کنترل می شود.
در این فیلم صرفا نمونه ای از تست یک بخش جزیی کلایمر نمایش داده شده است. بخش های دیگر نیز از جمله وینچ های کشنده و… نیز دستگاه های تست اختصاصی خود را داند.
جمع بندی:
تولید و ساخت کلایمر به دلیل حساسیت بالای ان نیاز به رعایت موارد بسیار دارد. از جمله انها استفاده از دستگاه های پیشرفته تست و کنترل عملکرد است. متاسفانه ما در داخل کشور از این تجهیزات برای تست بی بهره هستیم.
در مواردی شاهد ان هستیم که به دلیل قیمت بالای کلایمر استاندارد، تعدادی افراد که آشنایی با بحث ایمنی و حساسیت کلایمر ندارند، برای کاهش هزینه ها به صورت شخصی اقدام به ساخت بالابر می نمایند و به اشتباه آن را کلایمر می نامند.
برای تحلیل این مهم موارد حساس در کلایمر که استاندارد بودن ان مهم است تشریح می شود.
1- وینچ های کلایمر دارای سیستم های مختلف ایمنی از جمله ترمز مغناطیسی و ترمز حساس به سرعت است. ترمز حساس به سرعت بسیار مهم است زیرا در مواقعی که سرعت دستگاه به بیش از 12 متر بر دقیقه برسد وارد عمل شده و دستگاه را قفل می نمایند. خیلی مواقع این ترمز با ترمز پاراوشت که مستقل از وینچ است اشتباه گرفته می شود. اذا لازم به توضیح است که ترمز حساس به سرعت یا پاراشوت در داخل وینچ کلایمر است و مستقل از آن نیست. به دلیل فناوری بالا و نیاز به دقت ساخت زیاد در قالب سازی بدنه وینچ ها، عمدتا در مدل های متفرقه این ترمز استفاده نمی شود که این امر می تواند خطر آفرین باشد.
2- ترمز اضطراری یا به اصطلاح پاراشوت. این ترمز مستقل از دستگاه عمل می نماید. کلیه ترمزهای تولیدی برندهای معتبر بین المللی بعد تولید توسط دستگاه ها کالیبره خاص کنترل می گردد. دستگاه تست ترمز پارامترهای مختلف عملکرد ترمز را کنترل می نمایند.
لازم دانستیم به این نکته مهم تاکید نماییم، که ساخت بالابر دست ساز که آن را به اشتباه کلایمر می گویند، می تواند حوادث ناگواری در پی داشته باشد. لذا به مصرف کنندگان عزیز تاکید می نماییم که در موقع تهیه کلایمر به رعایت استانداردهای آن و اصالت فرشنده توجه فرمایید.