کاربران کلایمر چه لزومی دارد از تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع بهره ببرند؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع که استفاده از انها در انواع کلایمر و بالابرنفر ضروری است بپردازیم.

کار_در_ارتفاع مستلزم رعایت اصول و استانداردهایی است. این آیین نامه توسط وزارت کار تعریف گردیده. آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع برای ایمنی نفرات کاربر کلایمر یا بالابر است.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا با وجود سیستم های مختلف در کلایمر لازم است از تجهیزات ایمنی ضد سقوط استفاده شود؟؟ جواب بله است. در همه جای دنیا استانداردهایی برای کار در ارتفاع تعریف می شود. رعایت این استانداردها برای همه کاربران لازم است. در داخل کشور نیز این استانداردها توسط ارگان رسمی مشخص شده است. لذا لازم و ضروری است که کلیه کاربران داربست، بالابر و کلیه کاربران کار در ارتفاع به این موارد اهمیت بدهند.

تجهیزات مهمی که کاربران بایستی در ارتفاع از آنها استفاده کنند:

1- تجهیز هارنس -کمربند حمایل بند کامل بدن: پوششی از جنس الیاف خاص با مقاومت بالا که عمدتا از بالای ران تا سطح کتف را می پوشاند و توسط قلاب هایی که به آن وصل است به سایر تجهیزات کار در ارتفاع وصل میشود. توصیه می کنیم به جای کمربند ایمنی در کلایمر یا بالابرنفر از سیستم هارنس استفاده نمایید. هارنس دارای ضریب ایمنی بالاتری است.

کار در ارتفاع با کلایمر و سیستم هارنس و تجهیزات جانبی آن

موقع تهیه ان توجه نمایید که از برندهای معتبر و دارای استانداردهای بین المللی استفاده کنید.

 

2-شوک گیر هارنس یا کمربند ایمنی: به منظور کاهش اثر نیروی ضربه حاصل از سقوط مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از مکانیزم شوک گیر در تجهیزات ایمنی کلایمر و بالانفر بسیار مهم اسا. لذا حتما از سیستم شوک گیر برای ایمنی بیشتری کاربران در ارتفاع استفاده کنیم.

کار در ارتفاع با کلایمر و استفاده از سیستم ضربه گیر

3- طناب ایمنی استاتیک و دینامک. هارنس و مکاینزم های رابط آن بایستی به صورت مستقل از دستگاه استفاده شود. برای همین منظور بایستی کمربند ایمنی و یا هارنس و تجهیزات جانبی ان به طناب ایمنی مستقلی نصب گردد. طناب های فوق دارای ساختارهای استانداردی هستند. توصیه می گردد حتما موقع تهیه طناب به برند و هویت شرکت سازنده آن توجه کنیم.

4- کلاه ایمنی. کار در پرژه های ساختمانی همواره دارای مخاطراتی است. از مهمترین این مخاطرات میتوان به سقوط اجسام از ارتفادع اشاره کرد که می تواند حادثه آفرین باشد. استفاده از کلاه ایمنی در ارتفاع و علی الخصوص در کلایمر لازم و ضروری است.

5- استفاده از تجهیزات ارتباطی مانند بی سیم و موبایل. کاربران کلایمر و بالابرنفر بایستی مجهز به تجهیزات ارتباطی از جمله موبایل و بی سیم باشند. تا در صورت لزوم به نفرات مستقر در پروژه ارتباط برقرار کنند.

نتیجه گیری

استفاده از تجهیزات ایمنی برای اطمینان از حفاظت جانی کارکنان در ساختمان تعریف شده است. این تجهیزات در مواقع بحرانی می تواند حافظ جان ما باشد. لذا از مدیران پروژه ها و پیمانکاران خواهشمند است، استفاده از این تجهیزات را به کارگران و کاربران آموزش دهند. همچنین نفرات در حد امکان آموزش های اولیه کار در ارتفاع را بگذرانند. تا در صورت لزوم از تجهیزات ایمنی حفاظت فردی در ارتفاع به راحتی بتوانند بهره ببرند.

دانلود آیین نامه ایمنی کار در ارتفاع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
کلایمر آلتای
طراحی انوع کلایمر ، کلایمر منوریل| بالابر| آسانسور کارگاهی
کلایمر | آلتای توسعه
آدرس ما:

تهران | فردوس شرق | انتهای خ ابراهیمی| پژوهشکده سوانح طبیعی | واحد11

شماره تماس ما:

021-66123616 09120883616

ایمیل ما:

altay.climber@gmail.com