انتخاب بالابر مناسب حمل مصالح

بالابر  حمل مصالح در مدل های و ساختارهای مختلفی تولید می گردند.  بالابرها بر اساس ظرفیت و ارتفاع کاری و سطح ایمنی در کلاس های مختلف دسته بندی مش وند.

در این مقاله سعی داریم تا بررسی اجمالی به انواع بالابرها و نحوه عملکرد انها بپردازیم.

لازم به توضیح است که مقاله فوق صرفا برای بالابرهای حمل مصالح است. بالانفر یا کلایمر دارای ساختار متفاوت با سیستم های ایمنی است.

بالابر مصالح دارای ساختار متفاوت از بالابر نفر و کلایمر است و هرگز نبایستی برای حمل نفر از بالابر معمولی استفاده گردد

انواع بالابر های حمل مصالح را در دسته های زیر تقسیم بندی کرده ایم:

1- بالابر معمولی پشت بام.

بالابر پشت بام از قدیمی ترین و گسترده ترین بالابرهایی است که در صنعت ساختمان استفاده می گردد. این بالابرها در پشت بام قرار گرفته و توسط وزنه هایی پایدار می شوند. ظرفیت آنها در محدوده 200 الی 800 کیلوگرم است. با توجه به موقعیت قرار گیری این بالابر در پشت بام و قرار گیری اپراتور در لبه بام، متاسفانه سالانه شاهد حوادث ناگواری در این زمینه هستیم. لذا در موقع استفاده از آن بایستی اصول ایمنی به صورت کامل و با حساسیت بالا رعایت گردد.

بالابر حمل مصالح پشت بام
بالابر حمل مصالح پشت بام
2- بالابر زمینی / بالابر قرقر / بالابر طرح ترک

بالابر زمینی یا بالابر طرح ترک برای اولین بار توسط شرکت ترکیه ای کوزو در ایران استفاده شد. این بالابر در پروژه های انبوه سازی شرکت کوزو در کنار کلایمر برقی کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

بالابر زمینی همچنان که از نام آن نیز پیدا است، در سطح زمین قرار می گیرد.  قرقره هدایت کننده ان در بالاترین سطح ساختمان نصب می گردد و در نتیجه سیم بکسل از این قرقره هدایت می شود. بالابر طرح ترک به دلیل ویژگی هایی که دارد در مقایسه با بالابر معمولی بازدهی بالایی دارد:

1- سرعت این نوع دستگاه در حدود 30 متر بر دقیقه است. در حالی که سرعت بالابرهای معمولی در حدود 10 متر بر دقیقه است.

2- ظرفیت بالا. ظرفیت بالابر زمینی در حدود 500 کیلوگرم است. در حالی که ظرفیت بالابر پشت بام در حدود 250 کیلوگرم می باشد.

3- نیاز به اپراتور کمتر. با توچجه به اینکه این دستگاه در سطح زمین قرار می گیرد. دستگاه می تواند توسط همان نیروی کار که در پایین مستقر شده است هدایت گردد.

4- ایمنی بالاتر.

با توجه به اینکه بالابر در سطح زمین و با فاصله از ساختمان قرار گرفته است و اپراتور دستگاه نیز در پایین مستقر است، ایمنی کاربر دستگاه بالا می باشد. این در حالی است که در بالابرهای پشت بام نفر بایستی در لبه ساختمان و در پشت بام مستقر شود. همین امر متاسفانه حوادث ناگواری در پی داشته است که از مهمترین ان می توان به سقوط نفرات از ارتفاع اشاره کرد.

بالابر زمینی طرح ترک
3- بالابر نیمه تاور

بالابر نیمه تاور در پشت بام نصب می گردد  و از مزیت های هر دو دستگاه بالابر معمولی و پشت بام در آن بهره برده شده است.مزیت های این دستگاه به شرح زیر است.

1- نصب در پشت بام و گردان بودن آن.

این بالابر در پشت بام نصب می گردد و دارای بوم با طول های مختلف است. این دستگاه می تواند با چرخشی که ایجاد می کند، بوم بالابر را به پشت بام یا نمای ساختمان منتقل نماید.

2- ایمنی بالا کاربران دستگاه

3- ظرفیت بالاتر در مقایسه با دیگر بالابرهای حمل مصالح

بالابر نیمه_تاور
بالابر نیمه_تاور

نتیجه گیری:

بالابر های حمل مصالح در مدل ها و ساختارهای مختلف عرضه می شوند. لذا کاربران و مصرف کنندگان بایستی بر اساس نیاز های و ساختار پروژه نسبت به انتخاب دستگاه مناسب اقدام نمایند.

پیشنهاد ما بر آن است تا از تجارب شرکت های همکار بهره برده شود. همچنین شرکت های معتبر تامین کننده و تولید کننده که دارای اعتبار هستند می توانند گزینه خوبی باشند

شرکت آلتای توسعه با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه طراحی و ساخت و تامین انواع بالابر های ساختمانی و صنعتی و انواع کلایمر از جمله کلایمر برقی و  منوریل آمادگی خود را برای ارائه مشاوره تخصصی به کارفرماها و مشتری های عزیز اعلام می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
کلایمر آلتای
طراحی انوع کلایمر ، کلایمر منوریل| بالابر| آسانسور کارگاهی
کلایمر | آلتای توسعه
آدرس ما:

تهران | فردوس شرق | انتهای خ ابراهیمی| پژوهشکده سوانح طبیعی | واحد11

شماره تماس ما:

021-66123616 09120883616

ایمیل ما:

altay.climber@gmail.com