کلایمر ضد انفجار چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم به موارد زیر بپردازیم:

  • کلایمر ضد انفجار چیست
  • کلایمر ضد انفجار با کلایمرهای معمولی چه تفاوتی دارد؟
  • تجهیزات ضد احتراق و ضد انفجار مورد استفاده در کلایمر چه ساختاری دارد؟

مقدمه:

استفاده از تجهیزات پیشرفته با ایمنی بسیار بالا در مراکر خاص مانند سایت های نفتی و نیروگاهی، سایت های گازی و… که احتمال حریق و آتش سوزی بالا است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و انفجار در این مراکز پروتکل های بسیار سختگیرانه ای اجرا می گردد. این پروتکل ها عمدتا توسط شرکت های مجری و سازنده سایت های نفتی و پتروشیمی بهره بردار ابلاغ می گردد. با توجه به اهمیت موضوع رعایت این دستورالعمل ها برای مجریان  و کاربران و پرسنل لازم و ضروری است.

از مهمترین پروتکل ها تعریف شده در سایت های نفتی و پتروشیمی می توان به استفاده از تجهیزات الکتریکی ضد انفجار اشاره نمود. برای مثال تعدادی از قطعات الکتریکی مانند کنتاکتور، فیوز و… موقع عملکرد اتصالی بسیار کوچکی دارند که این امر در جاهای دیگر و کاربرد های دیگر از جمله ساختمان نمی تواند حادثه آفرین باشد.

ولی همین اتصال و جرقه کوچک می تواند در سایت های نفتی و پتروشیمی باعص ایجاد حریق و آتش سوزی گسترده شود. آتش سوزی در است های نفتی هر ساله خسارت های مالی و جانی سنگین به پروژه و شرکت ها تحمیل می نماد. لذا هر چقدر که برای جلوگیری از بروز سانحه هزینه شود مطمنا در برابر هزینه های تحمیلی دیگر که می تواند وارد آورد بسیار ناچیز است.

لذا سایت های نفتی با علم بر این مهم رعایت استانداردهای بین المللی در این زمینه را بسیار جدی در برنامه کاری خود قرار می دهند. جهت نظارت بر اجرای این موارد عمدتا شرکت های hse با ساختار مستقل در پروژه مستقر می شود و به کلیه موارد تهیه و نصب و تامین تجهیزات نظارت دارند.

کلایمر و کاربرد آن در مخازن گازی و نفتی نصب شده در سایت های عسلویه

تجهیزات ضد انفجار چیست؟

تجهیزات ضد انفجار  به گونه ای طراحی می گردند که عاملی برای ایجاد جرقه و یا احتراق نباشند. باید به این نکته توجه داشت که این تجهیزات عاملی برای ایجاد احتراق و جرقه نیستند. استفاده از تجهیزات ضد انفجار در همه جای دنیا به ویژه در  مناطق پرخطر کاربرد گسترده ای دارد.  علامت اختصاری آن EX اشت  که مخفف Explosion proof equipment می باشد.

برای جلوگیری از ادعاهای غیر واقع برای تولید کنندگان متفرقه، استاندارد EX برای محصولات ضد انفجار تعریف شده است. این تجهیزات محصولات بسیار گسترده ای را در صنعت پتروشیمی شامال است. از آن جمله می توان به انواع قطعات الکتریکی، انواع دینام ها ، انواع چراغ ها، وینچ ها و بالابر ها و… اشاره کرد.

ما در این مقاله قصد داریم صرفا به بررسی کلایمر ضد انفجار مورد استفاده در سایت های نفتی و پتروشیمی بپردازیم.

کلایمر ضد انفجار چیست و چه بخش هایی دارد؟

همچنان که در مقاله ای قبل به صورت مفصل تشریح شده است، کلایمر برای دسترسی به ارتفاع در سایت های نفتی و پتروشیمی کاربرد دارد. کلایمر در داخل مخازن گازی بین دو جداره داخلی و بیرونی مخازن برای دسترسی به ارتفاع کاربرد دارد.

سطح بیرونی مخازن نیز از این دستگاه برای دسترسی به سطح مخازن برای انجام رنگ کاری و تعمیرات استفاده می شود.در صورتی که مخازن صنعتی و یا گازی در مرحله بهره برداری باشد (داخل مخازن از سیال نفت و یا گاز پر شده باشد) بر اساس پروتکل های بین المللی بایستی از تجهیزات ضد انفجار استفاده گردد. در این حال استفاده از سیستم کلایمر ضد انفجار لازم و ضروری است.

بخش های مختلف کلایمر ضد انفجار به شرح زیر است:

1- وینچ های کشنده ضد انفجار. مهمترین بخش از دسگاه است. به دلیل دارا بودن دینام الکتریکی، کابل های برق و سوکت های برق رعایت استاندارد EX در این وینچ ها مهم است. در تصویر پایین نمونه ای از وینچ ضد انفجار نمایش داده شده است. این دستگاه محصول برند معتبر بین المللی از جمله HAIO آلمان و یا AVANTI دانمارک است.

کلایمر ضد انفجار
کلایمر ضد انفجار

 2- تابلو برق. جعبه کنترل دستگاه تابلو برق است که شامل کلید های مختلف و قطعات الکتریکی و کابل ها و سیم ها و سوکت های برقی است.

در کلایمر ضد انفجار کلیه قطعات تابلو برق از جمله انواع کنتاکتورها، فیوزها، سوکت ها و کلیدهای عملکرد بایستی دارای استاندارد EX باشند.

در تصویر پایین نمونه ای از تابلو برق ضد انفجار نمایش داده شده است.

3- کابل برق مورد استفاده نیز بایستی استاندارد حفاظتی لازم را دارا باشد.

کلایمر ضد انفجار اروپایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
کلایمر آلتای
طراحی انوع کلایمر ، کلایمر منوریل| بالابر| آسانسور کارگاهی
کلایمر | آلتای توسعه
آدرس ما:

تهران | فردوس شرق | انتهای خ ابراهیمی| پژوهشکده سوانح طبیعی | واحد11

شماره تماس ما:

021-66123616 09120883616

ایمیل ما:

altay.climber@gmail.com