کلایمر پرتابل برقی  یا ” Electrical Suspended Scaffoldings ” وسیله موقت برای دسترسی به ارتفاع می باشد. اصطلاح موقت به این معنا است که این سیستم به صورت ثابت در پروژه ساختمانی و صنعتی نصب نمی گردد و به وصورت پرتابل بوده و در صورت نیاز به راحتی قابلیت باز و بسته شدن و حمل و نقل و انبار کردن را دارد. لازم به توضیح است که سیستم های کلایمر، به دلیل کاربری خاص نفربری که برای آنها تعریف شده است، بایستی حداقل سیستم های ایمنی و طراحی که در استاندارد EN 1808 تدوین شده است را رعایت کنند.

مزایای دستگاه کلایمر پرتابل برقی

۱- سادگی: سادگی در نصب و راه اندازی کلایمر، سادگی در تعمیر و نگه داری، سهولت حمل و نقل، اهرم فرود اضطراری برای مواقع قطع جریان برق

۲- قابل اعتماد: سیستم ترمز پاراشوت کلایمر، سیستم ترمز لنتی یا اصطکاکی، سیستم اوور لود یا افزایش اطمینان با بار، سیستم ترمز امنتی با سیم بکسل مستقل امنیتی

۳- مقرون به صرفه  بودن کلایمر: طول عمر بالای دستگاه، هزینه پایین سرویس های دورهای ، قطعات مناسب و دسترس با طول عمر بالا، عدم حساسیت به شرایط محیطی

کاربرد کلایمر: دسترسی به ارتفاع جهت انجام کارهای متعدد صنعتی و ساختمانی مانند نماکاری، نماشویی، تعمیر و نگه داری سایت های صنعتی، دسترسی به ارتفاع برای تعمیرات خاص دکل های نیروگاهی و… لذا کاربرد این سیستم بسیار گسترده می باشد و دامنه تعریف شده ای برای آن نمی توان در نظر گرفت.

 

 مشخصات فنی کلایمر پرتابل برقی مدولار مدل ZLP800
مدلZLP800
ظرفیت800KG
سرعت حرکت8~10m/min
طول کلی کابین7m
نوع سیم بکسل8.6mm
وینچ های کشندهمدلLTD 8
قدرت7.84KN
موتورPower1.8KW
Voltage380V
Frequency50 Hz
Rotate Speed1420rpm
Brake Torque15Nm
ترمز اضطراریمدلLSB30
ظرفیت تحمل بار30kN
فاصله عملکرد< 100mm
زاویه عملکرد3°~8°
سازه های نگه دارندهطول بوم قابل تنظیم1.3~1.7m
ارتفاع رگلاژی قابل تنظیم1.365~1.925m
وزنوزن کابین بدون وینچ کشنده و ملحقات600kg
وزن سازه های مهار کننده310kg
وزن کلی ( بدون وزنه تعادل1000kg

Untitled-1-1

سیستم کلایمر پرتابل از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:%e5%8d%9a%e5%ae%87%e5%90%8a%e7%af%ae-0105

۱ – وینچ های کشنده کلایمر ” Hoist”.

وینچ های کشنده مهمترین بخش از ست کلایمرها می باشد و تامین کننده نیروی لازم را برای بالابری برعهده دارد. این وینچ هادارای تکنولوژی بالایی بوده و در داخل آنها از سیستم های مختلف امنیتی استفاده شده است. طراحی و ساخت این وینچ ها نیز شامل رعایت استانداردهای مرتبط با EN 1808 می باشد. عملکرد این سیستم ها به نوعی طراحی شده است تا ایمنی و گیرایی بالایی را برای سیم بکسل کشنده دستگاه ایجاد نماید.


۲- کابین یا پلت فرمز قرار گیری کاربران کلایمر ” Suspended Platform ” .

کابین کلایمر محل قرار گیری کاربران دستگاه می باشد. کاربران کلایمر برای دسترسی به ارتفاع در داخل این کابین قرار گرفته و با استفاده از جعبه کنترلی که در داخل این کابین نصب شده است، دستگاه را کنترل می کنند. کابین های مورد استفاده در این دستگاه، متنوع می باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۲-۲-۱- کابین های مدولار کلایمر. کابین های مدولار از پارت های متعددی تشکیل شده است. طول پارت های مورد استفاده ترکیبی از قسمت های ۱ متری، ۲ متری و ۳ متری می باشد که می تواند به صورت ترکیبی مونتاز شده و طول مورد دلخواه را بر اساس کاربری مورد انتظار مشتری تامین نماید. در پروژه های ساختمانی عمدتا از کابین های ۶ متر که از سه پارت ۲ متری (۲+۲+۲) و  7 متر ی (2+3+2) می باشد مورد استفاده قرار می دهند. جنس این کابین های می تواند از فلز با روکش گالوانیزه، آلومینیوم  باشد. جنس بر اساس کاربری تعریف شده برای دستگاه انتخاب می گردد. این کابین ها، کاربرد بسیار گسترده ای داشته و می تواند در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار بگیرد. برای همین به صورت استاندارد، کلایمرهای پرتابل با ایین کابین تولید می گردند. در ست کلایمر مدل ZLP630 و ZLP800 به صورت استاندارد از این نوع کابین ها استفاده می گردد.Untitled (2+2+3)

img_38812

کابین مدولار کلایمر پرتابل zlp800 به طول کلی ۷ متر (۳+۲+۲)، طول کابین از ۳ تا ۷ متر و قابل تبدیل به سبدهای ۳،۵،۴ و ۷ متر می باشد.

F__gtt_2013.4.22_说明书2013.12_001


3-سازه های مهارکننده کلایمر” Suspending Mechanism “

سازه های مهار کننده کلایمر ، سازه های فلزی برای تحمل وزن کابین و بار داخل آن می باشد. طراحی و ساخت این سازه ها کلایمرها به دلیل نقش آنها در ایمنی دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در استاندارد EN 1808 به مدل های مختلف آنها پرداخته شده است. این سازه ها عمدتا به صورت پرتابل طراحی و ساخت می گردند و با استفاده از وزنه های تعادلی که دارند، وزن دستگاه را تحمل می کنند. در این بخش، مدل های اصلی سازه های مهار کننده که استاندارد EN 1808 برای آنها تعریف شده است تشریح می گردد.

سازه های مهار کننده تلسکوپی  کلایمر” Suspending Mechanism (Parapet Clamp) ” .

این سازه های مهار کننده دارای کاربرد بسیار گسترده ای بوده و در بسیاری از کلایمرهای پرتابل از این نوع سازه های مهار کننده استفاده می کنند. این سازه های مهار کننده شامل دو عدد سازه مهار کننده می باشد که با استفاده از وزنه های چدنی یا بتنی، وزن کاربران داخل کابین را تحمل می کنند. این سازه ها عمدتا به صورت رگلاژی طراحی و ساخت می گردند. در طراحی و ساخت این سازه ها موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد

–  قابلیت تنظیم طول بوم سازه. بوم سازه برای نصب سیم بکسل های دستگاه می باشد. با استفاده از تنظیم طول این بوم، می توان فاصله مناسب کابین را با دیوار تنظیم کرد. به دلیل بارهای خمشی و برشی وارد بر این بوم، رعایت اصول ساخت آن و ضریب ایمنی و کیفیت در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و عدم رعایت اصول طراحی، می تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

–  پایه نگه دارنده جلویی. این پایه ها بار عمودی وارد از بوم را نگه داری می کنند.

–  وزنه های تعادل و پایه نگه دارنده آن. این وزنه ها از جنس بتن و یا چدنی تولید می گردند و وزن کلی وزنه ها با استفاده از محاسبات که در ادامه تشریح می گردد آورده می شود.

  • این سازه ها مجهز به چرخ های ترمز دار با ظرفیت بالا و سیستم فیکسر یا تثبیت کننده حرکت می باشند. چرخ ها برای جابه جایی  دستگاه در نظر گرفته شده است و علاوه بر چرح از سیستم تثبیت کننده حرکت دستگاه استفاده شده است که در موقعیت ثایت برای برداشتن بار از روی چرخ ها و افزایش طول عمر آنها و جلوگیری از حرکت دستگاه استفاده می گردند.

در ست کلایمر مدل ZLP630 و ZLP800 به صورت استاندارد از این نوع سازه ها استفاده می گردد.
Untitled-123-1000x517

suspension-mechanism

سیستم های ایمنی کلایمرهای پرتابل برقی

سیستم های کلایمر دارای سیستم های ایمنی متعددی می باشد که تضمین کننده ایمنی دستگاه در شرایط اضطراری می باشد. استفاده از سیستم های ایمنی متعدد جز الزامات استاندارد EN 1808 بوده و استفاده از ان سیستم ها، ایمنی کاربران داخل دستگاه را در شرایط بحرانی مانند بریدگی سیم بکسل اصلی، سقوط دستگاه و… می تواند تضمین نماید. از مهمترین این سیستم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

۲-۵-۱- سیستم ترمز اضطراری %e5%8d%9a%e5%ae%87%e5%90%8a%e7%af%ae-0124BLOCK STOP

سیستم ترمز   Block stop یکی از سیستم های اضطراری. سیستم ترمز  اضطراری  Block stop  یکی از الزامات استاندارد E 1808  تعریف شده برای کلایمرها می باشد. در ساختار کلایمر سیستم های مختلف ایمنی  مانند ترمز لنتی ، ترمز سرعتی قرار گرفته است ولی استفاده از سیستم ترمز    Block   در مشخصات فنی و استانداردهای بین المللی از جمله E1808 به شدت تاکید شده است.

مزیت های اصلی سیستم ترمز اضطراری Block stop  به شرح زیر می باشد.

  • عملکرد این سیستم ایمنی در کلایمر دارای ضریب اطمینان بسیار بالایی بوده و به دلیل مکانیکی بودن آن و وابستگی بسیار کمتر به سایر بخش های عملکردی آسانسور ها ، از اطمینان بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  • نیاز به تعمیر و نگه داری بسیار کمتری در مقایسه با دیگر سیستم های ایمنی مانند ترمز های حساس به سرعت دارد. تعمیر و نگه داری و سرویس این دستگاه بسیار آسان می باشد.

موارد عملکرد ترمز اضطراری Block stop کلایمر عمدتا در یکی از شرایط زیر می تواند باشد:

  • پاره شدن سیم بکسل اصلی دستگاه کلایمر . یکی از موارد مهم در ایمنی آسانسورهای کلایمری و کلایمرهای پرتابل، استفاده از سامانه ای می باشد که در صورت پاره شدن سیم بکسل اصلی وارد عمل شده و بتواند کابین را بر روی سیم بکسل مستقل ایمنی قفل نماید. سیستم ترمز Block stop در موقع قطع سیم بکسل اصلی وارد عمل شده و کل مجموعه دستگاه را بر روی سم بکسل ایمنی قفل می نماید.
  • شکست یا ایراد اساسی در وینچ های کشنده کلایمر. بنا به هر دلیلی از جمله عیب در گیربگس حلزونی کشنده دستگاه، شکست پوسته چدنی بخش کشنده و…. که باعث شل شدن سیم بکسل کشنده گردد، ترمز اضطراری Block stop وارد عمل شده و کل مجموعه دستگاه را بر روی سیم بکسل ایمنی قفل می نماید.
  • انحراف کابین کلایمر از حالت افق. در مواقعی که کابین کلایمر یا آسانسور توربین، از حالت افق منحرف گردد و شیب آن به بیش از ۱۴ درجه برسد، سیستم ترمز Block stop وارد عمل شده و کل مجموعه دستگاه را قفل می نماید. تعویض وینچ های کشنده معیوب کلایمر
  • در موارد خاصی، وینچ کشنده بنا به دلایل متعدد در ارتفاع خراب شده و نیاز می باشد تا این دستگاه در ارتفاع باز و دستگاه معادلی جایگزین گردد. در این موارد می توان کل مجموعه دستگاه را با استفاده از ترمز Block stop در ارتفاع قفل کرده و پس از تعویض وینچ کشنده، کلایمر را دوباره راه اندازی نماییم.

Untitled-12

۲-۵-۲- ترمز لنتی اصطکاکی کلایمر متصل به شافت اصلی وینچ های کشنده.

این ترمز به شافت اصلی وینچ های کشنده متصل می گردد . در شرایط قطع جریان برق و یا خرابی وینچ کشنده، این سیستم ترمز وارد عمل شده و شافت محوری وینچ کشنده را قفل می نماید.

۲-۵-۳- سیستم ترمز حساس به سرعت یاOver speed

2-5-3- اهرم فرود اضطراری کلایمر:

اهرم فرود اضطراری یکی از سیستم های اضطراری می باشد که برای فرود اضطراری در مواقع خرابی دستگاه، قطع جریان برق و دیگر موارد خاص که دستگاه خاموش و در ارتفاع قرار گرفته دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در دفترچه راهنمای دستگاه کلیه موارد ایمنی و دستورالعمل های استفاده از دستگاه تشریح شده است.

6- جعبه کنترل مرکزی

جعبه کنترل در داخل کابین دستگاه قرار می گیرد و کاربران داخل کابین می توانند با استفاده از این جعبه کنترل، دستگاه را کنترل نمایند. در داخل این جعبه از سیستم های مختلف ایمنی استفاده شده است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سوئیچ محدود کننده بالایی + قطعه تشخیص اضافه بار2- سیستم محدود کننده بار وارد بر موتورها

%e7%94%b5%e6%8e%a7%e7%ae%b1-%e8%93%9d%e8%89%b22

3- پریز تک فاز برای کاربری های داخل کابین

4- کلید قطع کننده اضطراری

5- کلیدهای تنظیم مجزای وینچ های کلایمرها

6- کنترل بار و کنترل فاز و TOP LIMIT

7- و کلیه سیستم های استاندارد

۷- سیم بکسل های اصلی و ایمنی.سیم بکسل ها یکی از بخش های مهم ست کلایمرها می باشد. در یک ست کلایمر 4 عدد سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرد که دو عدد سیم بکسل اصلی و دو عدد سیم بکسل ایمنی Block stop می باشد.

[wds id=”11″]

   
[aparat id="a8BYK/vt/frame" height="360" width="640" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true"]
جدیدترین مقالات
کلایمر آلتای
طراحی انوع کلایمر ، کلایمر منوریل| بالابر| آسانسور کارگاهی
کلایمر | آلتای توسعه
آدرس ما:

تهران | فردوس شرق | انتهای خ ابراهیمی| پژوهشکده سوانح طبیعی | واحد11

شماره تماس ما:

021-66123616 09120883616

ایمیل ما:

altay.climber@gmail.com