انواع کابین کلایمر و کاربردهای آنها

کلایمر وسیله ای برای دسترسی به ارتفاع می باشد و شامل لخش های متعددی بوده که از آن جمله می توان به کابین و سازه های نگه دارنده کلایمرها اشاره کرد.

کابین کلایمرهای پرتابل عمدتا از کابین های مدولار می باشد که دارای طول مشخصی بوده  و در پروژه های ساختمانی عمدتا از این نوع کابین بهره برده می شود. در موارد خاص با توجه به نوع کار نیاز است تا از کابین با ساختار متفاوت بهره برده شود که از مهمترین آنها به موارد زیر اشاره می گردد:

1- کابین های مدولار. کابین های مدولار از پارت های متعددی تشکیل شده است. طول پارت های مورد استفاده ترکیبی از قسمت های 1 متری، 2 متری و 3 متری می باشد که می تواند به صورت ترکیبی مونتاز شده و طول مورد دلخواه را بر اساس کاربری مورد انتظار مشتری تامین نماید. در پروژه های ساختمانی عمدتا از کابین های 6 متر که از سه پارت 2 متری (2+2+2) می باشد مورد استفاده قرار می دهند. جنس این کابین های می تواند از فلز با روکش گالوانیزه، آلومینیوم ا استیل باشد.

جنس بر اساس کاربری تعریف شده برای دستگاه انتخاب می گردد. این کابین ها، کاربرد بسیار گسترده ای داشته و می تواند در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار بگیرد. برای همین به صورت استاندارد، کلایمرهای پرتابل با ایین کابین تولید می گردند. طول کابین های مدولار در کلایمر مدل zlp630 به طول کلی 6 متر و از سه پارت 2 متری می باشد. ول کابین های مدولار در کلایمر مدل zlp800 به طول کلی 7 متر و از سه پارت (2+2+3) متری می باشد.

کلایمر مدولار
کلایمر برقی

 

2-کابین های تک نفره “Single point Suspended Platform “

کابین های تک نفره کلایمر، عمدتا با یک سازه بالای ساختمان و یک وینچ کشنده، مورد استفاده قرار می گیرند. این کابین نیز در استاندارد EN 1808 تعریف شده و طراحی آن نیز شامال الزامات متعددی می باشد.

از این کابین ها، عمدتا برای دسترسی به ارتفاع جهت تعمیر و نگه داری و نماشویی مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد این کابین ها محدود بوده و ظرفیت آنها تها برای جا به جایی یک نفر طراحی شده است. این کابین ها نیز در مدل های متعدد ساخت می گردند که یک مدل مرسوم آن، کابین صندلی دار یا Suspended chair می باشد.

کلایمر_تک_نفره
کلایمر با کابین تک نفره
3-کابین های L شکل  U شکل ” Special Suspended Platform”

این کابین ها با توجه به مدل های خود، برای دسترسی به محدوده های خاصی در ارتفاع مورد استفاده قرار می گرند. طرح خاص  کابین های کلایمر، امکان دسترسی به نکاتی که امکان دسترسی با کابین های مدولار وجود ندارد را مهیا می کند. این کابین ها عمدتا بر اساس نوع پروژه و اطلاعات دریافتی و بر اساس سفارش، طراحی و ساخت می گردد.

کلایمر با کابین زاویه دار برای دسترسی به بخش های خاص ساختمان
کلایمر با کابین زاویه دار برای دسترسی به بخش های خاص ساختمان

4-کابین های دو طبقه  کلایمرها” double suspended platform”

کابین های دو طبقه کلایمر عمدتا در صنعت ساختمان برای نصب سازه های طوین نما، شیشه که نیاز به دو کابین موازی هم می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در این پلت فرمز ها دو عدد کابین با استفاده از یک نرده بان به هم متصل می گردد و کاربران می توانند در دو سطح این کابین از آن استفاده نمایند.

در تعدادی از پروژه های ساختمانی و صنعتی برای نصب سازه های خاص  مانند شیشه طویل ، کامپوزیت های بلند و سایر سازه های خاص نیاز است که نفرات و کاربران در دو سطح قرار بگیرند . برای مثال در نصب شیشه در نمای ساختمان ، عمدتا نیاز است تا کاربران ابتدا و انتهای شیشه را نگه داشته و اقدام به نصب نمایند لذا نیاز است  تا کاربران در دو  سطح قرار بگیرند .

برای پوشش این مهم در کلایمر ، از کلایمرهای دوبل استفاده میکنند .  کلایمرهای دوبل از بعد عملکرد و کاراِئی و کلید سیستم های ایمنی مطابق با استاندارد کلایمرهای پرتابل میباشند و استاندارد کلایمر دوبل نیز در استاندارد  EN  1808 تعریف شده است .

کلایمرهای دوبل دارای کابین یا پلت فرمز دوبل میباشند که این دو کابین با استفاده از یک نرده بان و لدر به هم متصل شده است و در نتیجه کاربران این نوع دستگاه میتوانند در دو سطح کابین که با اختلاف ارتفاع 3 الی 6 متر ازهم قرار میگیرند تردد نمایند . لازم به توضیح است که اختلاف سظح دو کابین نیز با توجه به کاربری مورد انتظار متفاوت میباشد .


ظرفیت این نوع از دستگاه ها نیز در سه دسته کلی تقسیم بندی شده است که عبارتند از :

  • مدل ZLP 800  ، ظرفیت خالص این دستگاه با کابین دوبل در حدود 600 کیلوگرم میباشد .
  • مدلZLP 1000 ، ظرفیت این دستگاه با کابین دوبل در حدود 1000 کیلوگرم میباشد .
  • مدل ZLP 1200 ، ظرفیت خالص این دستگاه با کابین دوبل در حدود 1500 کیلوگرم میباشد.

لازم به توضیح است که وزن کلی کابین های دوبل حدودا دو برابر وزن کابین های پرتابل معمولی میباشد و لذا عمدتا از دستگاه های ZLP 1000 یا ZLP 1200  استفاده میکنند.

سازه های نگهدارنده ی این نوع کلایمر هیچ تفاوتی با سازه های نگه دارنده کلایمرهای پرتابل معمولی ندارند و از سازه های تلسکوپی با وزنه های تعادل استفاده میکنند .

در حال حاضر در تعدادی از پروژه های ساختمانی در شهر تهران از این دستگاه کلایمر نصب شده است و لذا خواهشمند است در صورت نیاز و درخواست اطلاعات تکمیلی با دفتر مرکزی شرکت به شماره تلفن  66123616 تماس حاصل فرمایید .

نوع دستگاهکلایمر با کابین دوبل
نوع جریان ورودی360 -220
طول کابین مدولار  ( متر )(2+2+2) یا (2+3+3) یا سفارشی
مشخصات وینچ کشندهLP 1200 , LP 1000 , LP 800
ارتفاع کاریتا 250 متر
سازه های نگه دارندهتلسکوپی با وزنه های تعادل
نوع سیم بکسل4 رشته سیم بکسل از 8.3 الی 10 سانتیمتر
سرعت جابه جایی9 الی  10 متر به دقیقه
سیستم های ایمنیکلیه ی سیستم های ایمنی کلایمرهای پرتابل در این سیستم نیز وجود دارد .
کاربریدسترسی به ارتفاع جهت کاربردهای متعدد
 مشخصات فنی کلایمر با کابین دوبل
مدلZLP 1200
ظرفیت کلی1000 Kg
سرعت جابه جایی9-10 m/min
کابین ( platform)(2+2+3=7)§            کابین مدولار از سه پارت دو+دو+سه متر=هفت مترتشکیل شده است .§            امکان تنظیم طول کابین از دو متر تا شش متر در بازه های یک متری.

§            یک جفت چرخ های بادی روی کابین با ساختار رگلاژی .

سیم بکسل9 mm§            چهار عدد سیم بکسل هسته فولادی هرکدام به طول 100متر.
وینچ های کشندهمدلZLP 1000·        مجهز به اهرم فرود اضطراری در شرایط خاص مانند قطع جریان برق و خرابی دستگاه و …·        مجهز ترمز لنتی برای قفل اتوماتیک
Rated lift fors7.84 KN
الکتروموتورقدرت2 KW
ولتاژ380 V
فرکانس50  HZ
دور1420 rpm
قدرت ترمز15 kN
ترمز اضطراریمدلLSB30 
ظرفیت تحمل30 KN
فاصله عملکرد100mm<
زاویه عملکرد3 ~ 8
سازه های مهار کنندهطول بوم قابل تنظیم1.8m/1.3§        ست کلایمر پرتابل دوعدد سازه مهارکننده نصب میگردد.§        سازه ها با ساختار کالسکه ای برای جابه جایی آسان در عرض ساختمان طراحی شده است .

§        هر سازه ای 6چرخ و در کل در یک جفت، 12 چرخ برای تسهیل در فرایند جابه جایی کلایمر استفاده شده است .

§        به همراه 700 کیلوگرم وزنه تعادل هرکدام به وزن 20 کیلوگرم.

طول ارتفاع قابل تنظیم2m/1.4
ظرفیت تحمل1200 kg
تعداد چرخ های کالسکه ای12
وزنه های تعادل1000 kg
جعبه کنترلمجز به سیستم های مختلف ایمنی ،توقف اضطراری،کنترل فاز ، کنترل بار ،هدایت همزمان و مجزای وینچ ها ،کنترل پنل.
کابل برق5 / 25.
وزنوزن کلی کابین420 kgنکته : رنگ بدنه آبکاری گالوانیزه گرم کار برای مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت و شرایط محیطی میباشد .
وزن سازه های مهارکننده320 kg
وزن کل دستگاه1100 kg
کلایمر با کابین دوبل برای کاربردهای خاص از جمله نصب شیشه ها و سازه های طویل کاربرد دارد.


سازه های نگه دارنده کلایمرها

سازه های مهار کننده، سازه های فلزی برای تحمل وزن کابین و بار داخل آن می باشد. طراحی و ساخت این سازه ها به دلیل نقش آنها در ایمنی دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در استاندارد EN 1808  به مدل های مختلف آنها پرداخته شده است. این سازه ها عمدتا به صورت پرتابل طراحی و ساخت می گردند و با استفاده از وزنه های تعادلی که دارند، وزن دستگاه را تحمل می کنند. در این بخش، مدل های اصلی سازه های مهار کننده که استاندارد EN 1808 برای آنها تعریف شده است تشریح می گردد.

1– سازه های مهار کننده تلسکوپی ” Suspending Mechanism (ParapetClamp) ” .

در طراحی و ساخت این سازه ها موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد

–  قابلیت تنظیم طول بوم سازه. بوم سازه برای نصب سیم بکسل های دستگاه می باشد. با استفاده از تنظیم طول این بوم، می توان فاصله مناسب کابین را با دیوار تنظیم کرد. به دلیل بارهای خمشی و برشی وارد بر این بوم، رعایت اصول ساخت آن و ضریب ایمنی و کیفیت در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و عدم رعایت اصول طراحی، می تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

– پایه نگه دارنده جلویی. این پایه ها بار عمودی وارد از بوم را نگه داری می کنند.

– وزنه های تعادل و پایه نگه دارنده آن. این وزنه ها از جنس بتن و یا چدنی تولید می گردند و وزن کلی وزنه ها با استفاده از محاسبات که در ادامه تشریح می گردد آورده می شوذ.


2-سازه نگه دارنده گیره ای ” Parapet clamp”

این سازه های نگه دارنده کلایمر نیز برای تحمل وزن کابین طراحی شده اند. ساختار آنها بر خلاف سازه های تلسکوپی، به صورت گیره ای می باشد و به جانپناه ساختمان یا یک سازه فولادی و بتنی محکم به صورت گیره ای متصل می گردد. این سازه ها، وزن دستگاه را به یک سازه ثابت در ساختمان یا سایت صنعتی منتقل می کنند و در آنها از وزنه های تعادل استفاده نشده است.

سازه های Clamp، دارای کاربرد خاصی می باشند و به دلیل شرایط خاص طراحی ساختمان ها در کشور ما، کاربرد بسیار محدودی دارند.

لازم به توضیح است که در تعدادی از پروژه های ساختمانی عمدتا در کشورهای صنعتی، جانپناه ساختمان به صورت مصلح بتنی و فولادی ساخت می گردند که امکان نصب این سیستم وجود دارد ولی در بسیاری از پروژه های ساختمانی در کشور، به دلیل عدم استحکام کافی جانپناه ساختمانها، امکان استفاده از گیرای Clamp وجود ندارد.

3-سازه های مهار کننده کالسکه ای

این سازه ها به صورت کالسکه ای طراحی شده و برای جابه جایی آسان کابین کلایمر و انتقال کابین به پشت بام مناسب می باشند. این سازه ها به دو صورت پرتابل که عمدتا با وزنه های فلزی استفاده می گردد و به صورت ریلی که با ریل گزاری در پشت بام انجام می پذیرد، مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع ریل گزاری و مدل پرتابل آن متعدد بوده و با توجه به ساختار ساختمان، محدودیت های اجرایی و  کارایی مورد انتظار نسبت به خواست مشتری و نیاز پروژه طراحی و ساخت می گردد.

9160162552_1224bde201_b

.

جدیدترین مقالات
کلایمر آلتای
طراحی انوع کلایمر ، کلایمر منوریل| بالابر| آسانسور کارگاهی
کلایمر | آلتای توسعه
آدرس ما:

تهران | فردوس شرق | انتهای خ ابراهیمی| پژوهشکده سوانح طبیعی | واحد11

شماره تماس ما:

021-66123616 09120883616

ایمیل ما:

altay.climber@gmail.com